لوگوها هویت اصلی کسب و کارها هستند. افراد با دیدن لوگو، برند را شناخته و تجربه خود از محصولات یا خدمات آن شرکت را بیاد می آورند. به همین دلیل است که طراحان زمان و حوصله زیادی را برای طراحی لوگو صرف می نمایند تا بتوانند به بهترین شکل پیام برند را منتقل نموده و تاثیری ایجاد کنند. و طراحان به طور خاص تلاش می نمایند تا طرحی بزنند که به کامل ترین شکل هویت و شخصیت برند را نمایش دهد. در این نوشته می خواهیم به معرفی انواع لوگو و نحوه استفاده از هر کدام بپردازیم.

اگر به لوگوهای مختلف نگاه کنید می بینید که انواع مخلتفی دارند. بعضی از حروف برای لوگوی خود استفاده کرده اند، برخی بصورت کلمات ناقص و بعضی دیگر نیز از تصاویر و سمبل ها برای لوگوی خود استفاده کرده اند. تمام این ها به این خاطر است که هر برند می خواهد با متفاوت بودن توجه افراد را به خود جلب نماید.

برای کسب و کارهای کوچک انتخاب لوگوی مناسب برای تسلط بر بازارهای خاص حیاتی است. این کسب و کارها می توانند با انتخاب یک لوگوی مناسب ارزش های برند خود را به مخاطبین هدف منتقل کرده و آنها را تحت تاثیر قرار دهند.

این امر فقط مختص کسب و کارهای کوچک نیست و شرکت های بزرگ نیز دوست دارند لوگوی آنها خاص و متمایز باشد. برای مثال لوگوی اپل و گوگل را در نظر بگیرید. لوگوی گوگل نام کامل شرکت را شامل شده و لوگوی اپل نه، با این حال هر دو لوگو تاثیری ماندگار بر مخاطب هدف خود می گذارند. این دو لوگو متفاوتند.

خب تا اینجا به اهمیت طراحی لوگو پی بردیم و فهمدیم که داشتن یک لگوی خوب چقدر ارزشمند و تاثیر گذار است. اگر کسب و کار تازه ای راه اندازی کرده اید و می خواهید یک طراحی لوگو داشته باشید تا هویت برند شما را به خوبی منعکس کرده و شما و کسب و کارتان از رقبا متمایز شود، انتخاب یک شرکت طراحی لوگو معتبر میتواند به شما کمک دوچندان نماید.

معرفی انواع مختلف لوگو

لوگوهای لترمارک یا مونوگرام

در ابتدای بخش معرفی انواع لوگو به لترمارک ها یا لوگوهای مونوگرام می رسیم. همانطور که از اسمش پیداست این لوگوها از حروف ابتدای اسم برندها تشکیل شده اند. لوگوهای برندهایی مثل HBO, CNN, NASA, IBM و… ازین دست هستند.

نمونه لوگوی مونوگرام

این شرکت ها بجای استفاده از نام کاملشان، حروف اول اسمشان را برای لوگوی خود برگزیده اند. این برندها بجای استفاده از تصاویر از حروف اولشان برای لوگو استفاده کرده اند و همین باعث شده که مردم هیچگاه آنها را فراموش نکنند.

این نوع از لوگوها یک طراحی بر پایه تایپوگرافی با استفاده از تعداد کمی حروف بوده و مناسب کارهای مینیمال و خلوت هستند. لوگوهای مونوگرام برای شرکت هایی با اسم های طولانی توصیه می شود.

چون تمام تمرکز روی حروف اولیه نام برند است باید بهترین فونت را برای آن برگزینید. حتی در صورت نیاز باید از تایپ فیس ها یا فونت های سفارشی استفاده کنید.

نحوه طراحی لوگوی مونوگرام یا لترمارک

خلق جزئیات پیچیده: مونوگرام با جزئیات زیادش شناخته می شود که آنرا تبدیل به چیزی خارق العاده می نماید. البته این جزئیات و ریزه کاری ها باید زیبا به نظر آیند.

اطمینان از ساده بودن: وقتی دارید جزئیات را اضافه می کنید بیاد داشته باشید که ویژگی اصلی ساده بودن طرح است پس طرح شما باید جزئیات ساده ای داشته باشد.

تایپ فیس سفارشی: یک تایپ فیس سفارشی به متمایز شدن لوگوی شما از رقبا کمک زیادی می کند. تایپ فیسی که انتخاب می کنید باید به خوبی هویت و شخصیت برند شما را نشان دهد.

لوگوتایپ یا وردماک

وردمارک ها تقرببا مشابه لترمارک ها هستند با یک تفاوت عمده. اینجا از نام کامل برند برای لوگو استفاده می شود.

بسیاری از برندهای بزرگ مثل کوکالکولا، دیزنی، گوگل و … از لوگوتایپ برای طراحی لوگوشان استفاده کرده اند.

نمونه لوگوتایپاین نوع لوگو برای برندهایی مناسب است که اسمی زیبا، کوتاه و خاص دارند. چون تمام تمرکز روی نام برند شما خواهد بود باید تایپ فیسی را انتخاب کنید که به خوبی هویت برند شما را به نمایش بگذارد. بسته به نوع کاری که انجام می دهید تایپ فیس یا فونت خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر در حوزه مد و فشن فعالیت دارید می توانید از فونت های شیک و مدرن استفاده کنید.

نکاتی که باید در طراحی لوگوتایپ رعایت کنید

  • انتخاب تایپ فیس مناسب: از آنجا که المان اصلی در طراحی لوگوهای وردمارک کلمات هستند، میزان اثرگذاریشان به نوع تایپ فیسی که شما انتخاب می کنید بستگی دارد. بنابراین در زمان انتخاب نوع تایپ فیس هویت و شخصیت برند خود را در نظر داشته باشید.
  • پرهیز از یکنواختی: برای جلوگیری از یکنواختی یکی از حروف لوگوتان را به شکلی خاص تغییر دهید. به لوگوی زیر دقت کنید، در بالای حرف C یک زائده وجود دارد.
  • رنگ ها: از رنگ ها غافل نشوید، آنها می توانند تاثیر شگرفی بر زیبایی و خاص بودن لوگوی شما داشته باشند.

معرفی لوگو

لوگو سیمبل

در ادامه مبحث معرفی انواع لوگو به لوگو سیمبل می رسیم. این نوع از لوگو به شدت محبوب است. تویتر، اپل و تارگت از جلمه برندهایی هستند که از این نوع لوگو استفاده می کنند، این نوع لوگوها به راحتی قابل تشخیص هستند.

معرفی انواع لوگو

چالش برانگیز ترین قسمت انتخاب تصویر مناسب است. تصویری که انتخاب می کنید قرار است ماهیت شرکت شما را نشان دهد بنابراین در این بخش باید بیشترین وسواس را به خرج دهید.

آیا می خواهید با این تصویر معنای عمیق تری را نشان دهید یا می خواهید حس خاصی را برانگیزید؟ باید همه چیز را در نظر بگیرید و بر مبنای آن مناسب ترین تصویر را برای کسب و کار خود پیدا کنید.

نکاتی درباره لوگو سیمبل

انتخاب سمبل یا تصویر مناسب: تصویر انتخاب شده باید مناسب کسب و کار شما باشد، پس در انتخاب آن دقت لازم را بعمل آورید.

نام برند: اگر کسب و کارتان را تازه شروع کرده اید می توانید در زیر تصویر از نام برند خود نیز استفاده نمایید تا مخاطبان راحت تر شما را شناخته و با کاری که می کنید آشنا شوند.

از ترندها دوری کنید: لوگو سیمبل شما قرار است برای سال های متمادی هویت و شخصیت برند شما را نمایش بگذارد ولی ترندها در عرض چند سال کهنه شده و به فراموشی سپرده می شوند. بنابراین باید لوگویی را طراحی کنید که تا سالیان سال قدیمی و کهنه نشود.

لوگوهای انتزاعی یا ابسترکت

در ادامه معرفی انواع لوگو به طرح های انتزاعی یا ابسترکت می رسیم. در این لوگوها هم از تصاویر استفاده شده اما تصاویر انتزاعی هستند. می توانید از اشکال انتزاعی مختلف برای لوگوی خود استفاده کنید. لوگوهای آدیداس، پپسی، شنل و نایکی از بهترین مثال ها برای لوگوی انتزاعی هستند.

لوگوهای ابسترکت به خوبی می توانند کسب و کار شما را نمایش دهند. به جای اینکه محدود به انتخاب یک تصویر واقعی شوید می توانید با یک تصویر انتزاعی به خوبی هویت برند و شخصیت آن را به نمایش گذارید. مهم ترین ویژگی این لوگوها اینست که می توان هدف و مفهوم برند را به صورت سمبلیک به مخاطب منتقل کرد و لازم نیست نگران بار فرهنگی تصاویر باشید.

معرفی انواع لوگو

با بکارگیری رنگ ها و عناصر دیگر می توانید مفهوم مورد نظر خود را به مخاطب القا نمایید.

اگر خواستید این نوع لوگو را برای کسب و کار خود استفاده کنید باید هویت برند شما به خوبی مشخص بوده و دقیقا بدانید که چه مفاهیمی را می خواهید با این طراحی به مخاطبان انتقال دهید.

لوگوهای انتزاعی می توانند انتخاب خوبی برای برندهایی که می خواهند در سطح بین المللی فعالیت کنند باشند، چون امکان دارد اسم یک برند در همه زبان ها به خوبی جواب ندهد.

نکات طراحی این لوگو انتزاعی:

  • ارزش های برند: در هنگام طراحی لوگوی انتزاعی ارزش های برند خود را در نظر داشته باشید و ببینید چه اشکالی می تواننند این ارزش ها را تداعی کنند.
  • توجه به جزئیات: طرح های انتزاعی نیاز به توضیح دارند. جزئیات باید دقیق باشند تا بتوانند به طور واضح مفاهیم مورد نظر را به مخاطب منتقل کنند. همچنین از خلق طرح های بیش از حد مبهم اجتناب نمایید.

لوگو مسکات

در ادامه معرفی انواع لوگو به مسکات ها می رسیم. این نوع لوگوها کاراکتر یا شخصیت های مصور را شامل می شوند. این لوگوها اغلب طراحی سرگرم کننده و کارتونی دارند و اگر می خواهید به شکلی خاص و متمایز برند خود را نمایش دهید می توانید روی آنها حساب کنید.

مسکات ها سفیر کار شمایند، تیم های ورزشی، برند های غذا و شرکت های خدماتی از مشتریان پروپا قرص این لوگوها می باشند.

معرفی انواع لوگو

KFC و Planter از جمله برندهای معروفی اند که لوگو مسکات دارند. اگر طراحی مسکات ها جذاب و منحصر به فرد باشد می توانند جو خوبی پیرامون برند شما خلق کرده و مخاطب را درگیر کنند.

نکات طراحی لوگو مسکات:

استفاده از جزئیات فراوان: یکی از ویژگی های قابل توجه در مسکات ها جزئیات زیاد برای به تصویر کشیدن شخصیت مسکات است. لوگوی شما باید تمام جزئیات ضروری را شمال شود.

مقیاس پذیری: دقت داشته باشید جزئیات در مسکات ها مهم است پس با تغییر در سایز و کوچک و بزرگ شدن نباید این جزئیات از دست بروند.

لوگوهای ترکیبی

حتما نباید خودتان را به یک نوع از لوگو محدود کنید و می توانید چند نوع لوگو را با هم ترکیب کنید و طرحی جدید و خلاقانه خلق نمایید. نتیجه ترکیب نماد یا سمبل با مونوگرام یا لوگوتایپ می تواند چیزی جدید و خاص باشد. و یا ترکیب عکس و نوشته می تواند شما را از دیگر رقبا متمایز کند.

Burger King، Taco Bell، Lacoste و… از جمله برندهایی با این نوع طرح لوگو هستند. در اینجا چون نام برند شما با یک تصویر همراه می شود باعث می شود تا مخاطب راحت تر کسب و کار شما را با تصویر یا نماد استفاده شده در لوگو در ذهنش ارتباط دهد. همچنین این امکان برای شما فراهم می گردد تا به فراخور نیاز، نوشته لوگو را حذف کرده و فقط از تصویر آن استفاده نمایید.

معرفی انواع لوگو

مواردی که باید در نظر گرفت

نماد یا تصویر مناسب: انتخاب نماد یا تصویر مناسب برای جلب اعتماد بسیار حیاتی است. نماد شما باید تداعی کننده هویت برند و پیام آن باشد.

اندازه و فاصله: به اندازه تصویر، نماد و نوشته و فاصله آنها دقت کنید.

لوگوهای لترفرم

در ادامه معرفی انواع لوگو به لترفرم ها می رسیم. این لوگوها نمونه مینیمال لوگوهای مونوگرام هستند که به عنوان لتر لوگو نیز شناخته می شوند. این لوگوها مقیاس پذیرند و در هر سایزی می توان از آنها استفاده کرد. اگر طراحی لوگو به درستی انجام شده باشد، مردم با دیدن آن به سرعت نام شما را بیاد می آورند.

چون فقط یک حرف را شامل می شود طراحی آن بسیار مهم است، اگر نتوانید طرحی خاص و بیاد ماندنی خلق کنید هیچ فایده ای ندارد.

از جلمه برندهایی که این طرح لوگو را دارند مک دونالد، وردپرس و نتفلیکس هستند.

نکات در طراحی لوگوهای لترفرم

طراحی خاص و بیادماندنی: چون فقط از یک حرف در این طراحی استفاده شده، باید طراحی به یادماندنی و خاصی داشته باشد. بکارگیری فونت های سفارشی و رنگ های خاص در طرح می تواند به خاص شدن آن کمک شایانی نماید.

خوانایی: فونت باید خاص، تاثیر گذار و از همه مهمتر خوانا باشد به خصوص از فاصله دور.

لوگو امبلم

اگرچه از قدیمی ترین لوگوها هستند ولی همچنان مشتریان خاص خود را دارند. این نوع لوگوها بیشتر مورد استفاده مدارس، دانشگاه ها، ارگان های دولتی و برندهای خودرو سازی است.

این نوع لوگوها اصولا حال و هوای کلاسیک و قدیمی دارند، اما برندهایی هستند که لوگوی خود را مدرن سازی کرده اند. به لوگوی استارباکس نگاه کنید، در وسط طرحی از پری دریایی قرار دارد و نام برند در حاشیه طرح نوشته شده است.

به دلیل داشتن طراحی پیچیده تر، این لوگوها نسبت به انواع دیگر لوگو تطبیق پذیری کمتری دارند و همین ماهیت پیچیده باعث می شود نتوان آنها را در تمام جنبه های برندسازی قرار داد.

در طراحی لوگوهای امبلم باید به جزئیات آن توجه نمود و طرح نهایی را بتوان در سایز های مختلف استفاده نمود، همچنین از طرح نهایی خود مطمئن شوید زیرا بعد از کامل شدن طرح اعمال تغییرات بزرگ سخت خواهد بود.

لوگو های اسلایم

در ادامه بحث معرفی انواع لوگو به Slime Logo می رسیم. این نوع لوگوها برخلاف لوگوهای قبلی حالتی کارتونی دارند و تایپ فیس آنها اسلایم گونه است.

لوگوی Nickelodeon را در نظر بگیرید، رنگ مثل اسلایم روی طرح پخش شده و هویتی متمایز را برای شرکت خلق کرده.

اگر کسب و کارتان جنبه سرگرمی دارد و یا مختص کودکان است، این نوع لوگو بشدت مناسب است.

لوگوی نوشته داخل شکل

در این نوع از لوگوها نوشته یا نام برند داخل یک شکل (مربع، مستطیل،دایره و…) قرار می گیرد. Samsung، Master Card و Levi’s از جمله برندهایی هستند که از این سبک لوگو استفاده می کنند.

انتخاب یک شکل و فونت مناسب در این سبک لوگو بسیار حائز اهمیت بوده و باید نهایت دقت را در این خصوص بخرج داد.

لوگوهای داینمیک مارک

در آخرین بخش از معرفی انواع لوگو به Dynamic Mark ها می رسیم. لوگوهای داینمیک همیشه ظاهرشان تغییر می کند اما طرح کلی یکسان و ثابت می ماند. اکثر برندهایی که ازین سبک لوگو استفاده می کنند می خواهند پویایی، حرکت و تغییر را در کسب و کار خود به نمایش بگذارند.

یکی از بهترین مثال ها لوگو City Of Melbourne است. لوگو یک طرح M است ولی و طرح آن در جاهای مختلف تغییر می کند.

هسته اصلی باید خوب باشد: از آنجایی که این لوگو قرار است همیشه رنگ، شکل و سبکش تغییر کند، خود هسته اصلی باید طراحی خوب و چشمگیری داشته باشد. هسته اصلی طرح همیشه ثابت می ماند بنابراین باید با رنگ ها، المانها و استایل های مختلف خوب به نظر برسد.

همچنین پیام اصلی برند نباید با عوض شدن رنگ و استایل آن تغییر کند و بتواند پیام اصلی برند را به مخاطبین انتقال دهد.

در این نوشته ما به معرفی انواع لوگو پرداختیم. این ها انواع اصلی لوگوهایی هستند که روزمره در سراسر جهان می بینیم.

سعی کنید به دقت انواع لوگوها را بررسی نموده و هرکدام را که نزدیک تر به کسب و کارتان است برگزینید.

اگر کسب و کار خود را تازه راه اندازی کرده اید و یا به فکر بخشیدنی جانی دوباره به برند خود هستید و نیازمند طراحی لوگو هستید، با ما تماس بگیرید. تیم حرفه ای آوند استودیو در مشهد آماده طراحی انواع لوگو با بهترین کیفیت ممکن است. ما اطمینان حاصل می کنیم که برند شما لوگویی جذاب و بیاد ماندنی داشته باشد که کسب و کارتان را رقبا متمایز کند. آوند استودیو آماده ارائه خدمات طراحی لوگو، طراحی بسته بندی، عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، طراحی سایت و هویت بصری می باشد.

سوالات متداول


آیا همه کسب و کارها باید لوگو داشته باشند؟

صدالبته، لوگو نشان دهنده هویت و برند شماست و مشتریان یک لوگوی را به خاطر می سپارند، یکی از لازمه های یک کسب و کار موفق داشتن لوگوی استاندارد است.


ویژگی های یک لوگوی خوب چیست؟

یک لوگوی خوب علاوه بر داشتن ظاهری جذاب و زیبا، باید بخوبی ارزش های برند را نشان داده و پیام برند را به خوبی به مخاطب هدف منتقل نماید.


چرا استفاده از لوگوهای آماده توصیه نمی شود؟

یک لوگوی آماده و از پیش طراحی شده هرگز نمی تواند هویت شما را به خوبی نشان دهد. همچنین این نوع لوگوها هیچ ویژگی متمایزی نداشته و در ذهن مخاطب ماندگار نخواهند بود.


هزینه طراحی لوگو چقدر است؟

هزینه طراحی بسته به سبک و نوع لوگو متفاوت است، شما می توانید جهت استعلام قیمت با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.


طراحی یک لوگو چقدر زمان می برد؟

بسته به نوع  و طرح لوگو بین یک هفته تا ده روز کاری زمان می برد.


امکان عقد قرارداد برای طراحی لوگو وجود دارد؟

بله، ما آمادگی عقد قرارداد برای تمام خدماتی که ارائه می کنیم (اعم از طراحی بسته بندی، عکاسی صنعتی و…) را داریم و امکان صدور فاکتور رسمی برای کلیه خدمات فراهم است.

8 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *