امروزه، افراد خواهان ارتباطی واقعی با برندها هستند، اما چگونه می توان این ارتباط را ایجاد کرد؟ با بیان داستان برند. از طریق داستان گویی می توانید به برند خود شخصیت بخشیده و بگویید که هستید، چکار می کنید و چگونه می توانید به افراد کمک کنید. هرچه بهتر این کار را انجام دهید بیشتر متمایز خواهید شد و شانس بیشتری برای حفظ جایگاه خود در بازار خواهید داشت. در ادامه می خواهیم چرایی اهمیت داستان برند را به طور مختصر بررسی نماییم.

ارزش داستان برند شما

وقتی به مبحث داستان گویی می رسیم، صرف تولید محتوا به این معنای بیان داستان برند به بهترین نحو نیست. متاسفانه اکثر برندها کمیت را فدای کیفیت کرده و بجای تلاش برای نقل یک داستان سرایی گیرا و قانع کننده، محتوای محصول محور (که حتی در ایجاد ارتباط موثر با مصرف کننده هم موفق نیست) را تولید می کنند.

در واقع بر پایه آمار های ارائه شده توسط انستیتو بازاریابی محتوا تنها 52 درصد از بازاریابان به طور منظم از داستان سرایی در تبلیغات و بازاریابی استفاده می کنند. بیان داستان برند برای تبلیغات و بازاریابی بسیار مهم است و حتی می تواند میزان درامد شما را نیز افزایش دهد. پس نباید این فرصت بزرگ را از دست داد.

نتایج یک تحقیق که توسط Origin and Hill Holiday انجام شده نشان داده که مشتریان برای هر چیزی که با داستانی همراه باشد (از اقامت در هتل گرفته تا خرید تابلوهای نقاشی) حاضرند پول بیشتری را بپردازند. همچنین نتایج یک پژوهش دیگر (در سال 2014) که توسط پاول زک (نورو اکونومیست) انجام شده نشان داد که یک داستان شخصیت محور باعث می شود که افراد تا 65 درصد بیشتر پول صرف امور خیریه کنند.

دلیل بالا فقط یکی از دلایل داشتن یک داستن برند خوب است. چیزی که ما بعد از همکاری با برندهای زیادی آموخته ایم این است که (فارغ از اینکه در چه حوزه ای فعالیت می کنید، و یا چه محصولی تولید می کنید) یادگیری نحوه بیان یک داستان خوب کلید موفقیت است. همچنین ما می دانیم که چه چیزهایی در داستان سرایی مفید و موثر است و چه چیزهایی نیست.

ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم که محتوای بهتری تولید کنید، بنابراین در این نوشته قصد داریم مهم ترین نکات برای بیان یک داستان برند تاثیرگذار را بیان کنیم. اگر محتوای شما طوری که باید جواب نمی دهد ( و یا می دانید که می توان محتوای مناسب تر و بهتری تولید کرد)، با ما همراه شوید تا بتوانید داستان برندی جالب، جذاب و به یاد ماندنی نقل کنید.

برای نقل یک داستان خوب و درک اهمیت داستان برند ابتدا، باید دریابیم که چه چیزی یک داستان را جذاب و جالب می‌کند و چرا اینقدر موثر است.

داستان برند، آوند استودیو مشهد

داستان برند از دید علمی

در ادامه اهمیت داستان برند، چرا داستان گویی اینقدر موثر است؟ بخاطر اینکه باعث ایجاد یک واکنش بیولوژیکی می شود. داستان برند، توجه مخاطب را جلب نموده، احساسات او را برانگیخته و او را درگیر می کند. این امر برای داستان سرایی در همه جا صدق می کند، وقتی جذب روی یک داستان خوب شده و درگیر آن می شوید، مغز شما به طور فیزیکی به آن پاسخ می دهد.

یک داستان خوب می تواند باعث شود که مغز کورتیزول یا اکسی توسین آزاد کند. (دلیل اینکه هنگام دیدن یک فیلم ترسناک احساس اضطراب می کنید و یا وقتی در پایان کتاب دو عاشق به هم می رسند احساس شادی می کنید، همین است.)

رسانه ها و ابزار های مختلف داستان سرایی می توانند به طرق متفاوت بر ما تاثیر بگذارند. برای مثال تصاویر ویدیویی باعث ایجاد سرایت عاطفی می شود، پدیده ای که در آن احساسات ما منعکس کننده چیزی است که روی صفحه می بینیم (باز هم به واکنش به فیلم ترسناک فکر کنید.) به طور مشابه، هنگامی که صحبت شخصی را می شنویم، مثلا صحبت یک راوی در یک ویدیو، neural coupling اتفاق می افتد، این به چه معناست؟ neural coupling به معنای تجربه ایست که در آن فعالیت مغز ما منعکس کننده چیزی است که یک راوی می گوید. در واقع neural coupling به نحوه واکنش مغز ما به شخصیت ها و رویدادهای یک داستان اشاره دارد، گویی که خودمان آن ها را تجربه می کنیم. این پدیده با فعال شدن نواحی مغز مرتبط با همدلی و شناخت اجتماعی اتفاق می افتد.

اما این رویداد فقط با دیدن تصاویر یا شنیدن صدای انسان اتفاق نمی افتد. این داستان است که اهمیت دارد. اگر بتوانید یک داستان برند قانع کننده بگویید، مردم را به طور طبیعی جذب می کنید. خواه داستان نحوه شکل گیری کسب و کارتان باشد یا داستان اینکه چگونه محصول شما زندگی مردم را بهبود می بخشد، ساختن یک داستان برند منحصر به فرد از موثرترین راه ها برای جذب، مشارکت و تشویق مردم برای برقراری ارتباط با برند شما است.

داستان برند، آوند استودیو مشهد

کلید خلق داستان برند جذاب و خوب

برای انجام این کار به نحو احسن، باید ابتدا بفهمید که چه چیزهایی داستان برند را تاثیر گذار می کند. یک داستان برند موثر باید این 5 المان را داشته باشد. اگر داستان شما در این دسته بندی ها قرار بگیرد، می توانید موفقیت برند خود را تضمین کنید.

معنادار: میلیون ‌ها برند برای جلب توجه با هم رقابت می‌کنند. و بسیاری از برندها بر آنچه که خودشان دوست دارند خلق کنند تمرکز می کنند (و یا می خواهند کار بقیه برندها را تقلید کنند) نه بر آنچه که مردم برایشان مهم است. یک داستان خوب، علاوه بر جذاب بودن باید با مخاطبین هدف شما مرتبط باشد.

شخصی: سبک داستان شما می تواند متفاوت باشد. داستان ها می توانند سرگرم کننده، آموزشی یا الهام بخش باشند. اما باید طوری بین شود که افراد احساس کنند داستان به آنها مرتبط است. این کار علاوه بر برانگیختن علاقه برای جذب آنها به داستان نیز مهم است. چگونه برند شما زندگی آنها را بهبود می بخشد؟ چرا باید وقتشان را روی این داستان بگذارند؟ به خاطر داشته باشید، اگر جایی برای شخصیتی در داستان شما وجود ندارد، دلیلی وجود ندارد که فردی به آن توجه کند.

احساسی: یک داستان برند قوی باید بخوبی بتواند احساسات را تحریک نموده و حس همدلی را در افراد برانگیزد. این فقط به این نیست که شما چه کار می کنید، بلکه به نحوه تاثیرگذاری بر مردم نیز مربوط می شود.

سادگی: از بزرگترین اشتباهات در هنگام بیان داستان برند زیاده گویی است. بهتر است داستانی ساده بیان کنید و میزان وابستگی عاطفی را بالا ببرید تا اینکه مخاطب را با داستان های گوناگون بمباران کنید. برای مثال، می‌توانید داستانی در مورد مشکلات بزرگی که صنعت سلامت با آن مواجه است بگویید، اما نشان دادن این که چگونه این مشکلات بر یک بیمار واقعی تاثیر می‌گذارد، به داستان تمرکزی منحصر به فرد داده و ارتباط گیری با آن را آسان‌تر می‌ نماید. سعی کنید هر بار روی یک شخص یا یک مشکل تمرکز کنید تا خواننده خود را گیج نکنید.

اعتبار: وقتی داستان برند خود را به اشتراک می گذارید، مردم باید بدانند که این داستان شماست. صداقت و شفافیت مهم است. به مردم اجازه دهید شخصیت شما را ببینند. وقتی حجم زیادی از محتوا تولید می کنید، باید یکپارچگی را حفظ کنید تا افراد به راحتی محتوای شما را شناخته و به آن اعتماد کنند.

طراحی بسته بندی و داستان برند

داستان برند، روایتی از ارزش‌ها، اهداف و تعهدات یک برند است. داستان برند می‌تواند به مشتریان کمک کند تا با یک برند ارتباط برقرار کنند و آن را بهتر درک کنند. طراحی بسته بندی می‌تواند به روایت داستان برند کمک کند. یک بسته بندی خوب می‌تواند داستان برند را به صورت بصری بیان کند و آن را به مشتریان منتقل کند.

در این نوشته تمام تلاش خود را کردیم تا به طور مختصر و مفید شما را با چرایی اهمیت داستان برند و نحوه بیان یک داستان خوب آشنا کنیم. آوند استودیو آماده انجام کلیه سفارشات طراحی و اجرای بسته بندی، هویت برند و عکاسی و تیزر صنعتی و تبلیغاتی می باشد.

 

طراحی بسته بندی در مشهد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *