رنگ ها بخشی جدا ناپذیر و ضروری از طراحی بسته بندی هستند. رنگ ها نقش مهمی در ایجاد هویت بصری برای یک برند و محصول دارند و می توانند بر ادراک مصرف کننده (از محصول) و تصمیم خرید او تاثیر بگذارند. از انتقال اطلاعات گرفته تا برانگیختن احساسات، رنگ ها می توانند به طور قابل توجهی بر موفقیت یک برند تاثیر بگذارند. در این نوشته، قصد داریم نگاهی به اهمیت رنگ ‌ها در طراحی بسته ‌بندی بیاندازیم و نحوه استفاده موثر از آنها برای ایجاد یک هویت برند قوی و افزایش فروش را مورد بررسی قرار دهیم.

روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی

یکی از مهم‌ ترین عوامل در انتخاب رنگ ‌های مناسب برای طراحی بسته‌ بندی، شناخت روانشناسی رنگ‌ ها است. رنگ‌ های مختلف می‌ توانند احساسات متفاوتی را برانگیزند و در فرهنگ‌ های مختلف معانی متفاوتی داشته باشند. پس ما باید رنگ هایی را برگزینیم که با ارزش‌ های برند و مخاطبان هدف همخوانی داشته باشد. برای مثال، رنگ قرمز نشانه اشتیاق، انرژی، شور و هیجان است. رنگ قرمز انتخابی محبوب برای بسته بندی غذا و نوشیدنی است زیرا می تواند اشتها را تحریک کند. از طرف دیگر، رنگ آبی اغلب نشانگر آرامش و اعتماد بوده و نماد حرفه ای بودن است. رنگ آبی انتخابی محبوب برای محصولات آرایشی بهداشتی بوده زیرا می تواند احساس اطمینان و راحتی (در فرد) ایجاد کند.

یا اگر بخواهیم نمونه دیگری را نام ببریم، رنگ سبز، اصولا نشانگر طبیعت، رشد و سلامت است. معمولا از این رنگ برای بسته بندی محصولاتی که دوستدار محیط زیست و یا ارگانیک هستند استفاده می شود. با این حال، فراموش نکنید که رنگ ها می توانند در فرهنگ های مختلف معانی متفاوت داشته باشند پس، در انتخاب رنگ‌ ها برای طراحی بسته‌ بندی، توجه به زمینه فرهنگی (و معنای آن رنگ) بسیار مهم است.

بکارگیری رنگ ها برای خلق هویت برند

رنگ ها نقشی انکار ناپذیر در خلق یک هویت برند قوی ایفا می نمایند. با بکار گیری صحیح رنگ ها می توان یک برند را از رقبا متمایز نمود. همچنین می توان از آن برای ایجاد شناخت و تثبیت شخصیت یک برند استفاده کرد. برای داشتن یک هویت بصری قوی بکارگیری صحیح رنگ‌ ها و رعایت آن در بسته بندی همه محصولات تولید شده توسط برند و حتی در تبلیغات و بازاریابی بسیار مهم است.

برای مثال کوکاکولا را در نظر بگیرید. طرح رنگ قرمز و سفید این برند برای مخاطب فورا قابل تشخیص بوده و مصرف کننده در هر کجا که طرح را ببیند محصول را می شناسد. و این نشان از داشتن یک هویت برند قویست.

اگر تولید کننده هستید و سفارش طراحی بسته بندی دارید، می توانید با ما تماس بگیرید. ما با طراحی یک بسته بندی خاص، منحصر به فرد و خلاقانه برای محصولات تان به شما کمک می کنیم تا همیشه یک گام از رقبای خود جلوتر باشید.

استفاده از رنگ ها برای انتقال اطلاعات

از رنگ ها می توان برای انتقال اطلاعات مهم در مورد یک محصول مانند طعم، مواد تشکیل دهنده و یا مواردی از این دست استفاده نمود. علاوه بر این، از رنگ ها می توان برای برجسته کردن ویژگی های خاص محصول (مثلا ترکیبات طبیعی یک محصول) استفاده کرد. در چنین مواردی، اغلب از طرح رنگ های سبز برای خواص ارگانیک یا طبیعی محصول استفاده می شود.

نقش رنگ ها در ادراک مصرف کننده و تاثیر گذاری بر تصمیمات خرید او

رنگ ها همچنین می توانند بر ادراک مصرف کننده و تصمیمات خرید او تاثیر بگذارند. برای نمونه، گفته می شود که رنگ های گرم، مانند قرمز و نارنجی، می توانند احساس فوریت ایجاد کرده و خرید آنی را تشویق کنند. و بالعکس، رنگ‌های سرد، مانند آبی و سبز، می‌توانند حس آرامش را به فرد القا کرده و مصرف‌ کنندگان را وادار نمایند تا رویکردی سنجیده‌ تر برای تصمیمات خرید خود داشته باشند.

رنگ ها می توانند به ایجاد یک ارتباط عاطفی بین مصرف کننده و برند کمک کنند. احساسات مثبتی مانند شادی یا هیجان را در مصرف کننده برانگیخته و بین او و محصول ارتباطی مثبت خلق نمایند. و یا با برانگیختن حس نوستالژی در مصرف‌ کنندگان و یاداوری دوران کودکی یا تجربیات مثبت قبلی ‌شان با آن برند به ایجاد یک ارتباط عاطفی قوی (میان فرد و برند ) کمک کرده و فرد را تبدیل به یک مشتری وفادار به برند می نمایند.

انتخاب رنگ برای بسته بندی

در زمان انتخاب رنگ برای طراحی بسته بندی، توجه به نوع محصول، مخاطبین هدف، سلایق، ارزش ها و تمایلاتشان و پیامی که می خواهید به آنها منتقل نمایید مهم است، همچنین رنگ ها باید با ارزش ها و شخصیت برند نیز هماهنگ باشند. همانطور که در بالا اشاره کردیم، هنگام انتخاب رنگ برای طراحی بسته بندی، توجه به فرهنگ و آشنایی با آن امری ضروری است. رنگ ها می توانند در فرهنگ های مختلف معانی متفاوتی داشته باشند و انتخاب رنگی که از نظر فرهنگی نامناسب است می تواند بزرگترین اشتباه شما باشد. خصوصا برای محصولات صادراتی. برای مثال، در بسیاری از جوامع غربی رنگ سفید نشانگر با پاکی و معصومیت است، اما در برخی از فرهنگ های شرقی، این رنگ به مرگ و سوگواری اشاره دارد. در اینجا، ممکن است رنگ سیاه انتخاب مناسب تری برای استفاده در بسته بندی باشد. این به خودی خود نشانگر اهمیت رنگ ‌ها در طراحی بسته ‌بندی است.

زیبایی شناسی کلی طراحی بسته بندی را در نظر بگیرید. رنگ ها باید مکمل یکدیگر باشند و با هم کار کنند تا طرحی منسجم و جذاب را خلق نمایند.

شرکت طراحی بسته بندی در مشهد

حال که به اهمیت رنگ ها در طراحی بسته بندی پی بردیم، می دانیم که طراحی یک بسته بندی خوب نیازمند تجربه و تخصص است. شما می توانید با خیالی آسوده کار طراحی بسته بندی محصولات خود را به ما بسپارید. تیم آوند استودیو مشهد با بهره گیری از زبده ترین افراد در حوزه طراحی گرافیک آماده است تا تمامی سفارشات طراحی بسته بندی را طراحی و اجرا نماید. برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش می توانید همین الان با کارشناسان ما در آوند استودیو مشهد تماس بگیرید.

مشاوره، استعلام قیمت و ثبت سفارش آوند استودیو مشهد

اهمیت رنگ ها در طراحی بسته بندی

همانطور که قبلا اشاره کردیم رنگ ها نقش مهم و انکار ناپذیری در طراحی بسته بندی ایفا می کنند. رنگ ها به خلق یک هویت بصری خاص و متمایز برای محصولات کمک می کنند، می توان با بکارگیری صحیح آنها اطلاعات مهم را به مصرف کنندگان منتقل نمود. رنگ ها می توانند بر ادراک مشتریان و تصمیمات خرید آنها تاثیر بگذارند، احساسات را برانگیزند و باعث ایجاد یک ارتباط عاطفی قوی بین مصرف کننده و برند شوند. هنگام انتخاب رنگ‌ ها برای طراحی بسته‌ بندی، توجه به روان‌ شناسی رنگ‌ها، نوع محصول، مخاطبان هدف (نیازها و سلایقشان)، پیام و شخصیت برند، زمینه فرهنگی و زیبایی‌ شناسی کلی طرح ضروری است. با استفاده موثر از رنگ‌ ها، برندها می‌ توانند هویت بصری قوی خلق نموده و خود را از رقبا متمایز کرده و در نهایت فروش خود را افزایش دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *