طراحی بسته‌ بندی یک ابزار بازاریابی قدرتمند است. شاید تابحال به آن فکر نکرده باشید، ولی فقط حدود 5 تا 7 ثانیه زمان می‌ برد تا در فروشگاه تصمیم خرید بگیریم. همچنین هر بار که برای خرید به سوپر مارکت بزرگ محلتان می رود می توانید در معرض بیش از 40000 محصول مختلف قرار بگیرید که همگی برای جلب توجه شما تلاش و رقابت می کنند. و برای هرچه بیشتر متمایز و برجسته کردن محصولات خود در قفسه فروشگاه ها، برندها استراتژی های مختلفی را بکار می برند تا بتواند توجه مصرف کنندگان را جلب نمایند. ممکن است چندین تیم از طراحان، مصرف کنندگان، مدیران کنترل کیفیت و… همگی ماه‌ها بر روی عرضه یک محصول در فروشگاه ها کار می‌ کنند. چون آنها به اهمیت طراحی بسته بندی آگاهند و می دانند طراحی بسته بندی می تواند باعث موفقیت و شکست یک محصول باشد.

آوند استودیو، ارائه دهنده خدمات متنوع، طراحی و اجرای بسته بندی، طراحی هویت بصری، عکاسی و تیزر تبلیغاتی و صنعتی است.

برداشت اولیه

برداشت اولیه بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که شما زمان کمی دارید تا بتوانید توجه مشتری را به محصول خود معطوف کرده و نظرش را جلب نمایید. بسته بندی اولین چیزی است که مشتریان می بینند. پس طراحی بسته بندی باید چشم نواز و از نظر بصری جذاب باشد تا بتواند توجه آنان را به خود جلب کند.

اهمیت طراحی بسته بندی بر فروش محصولات

  • تقریبا یک سوم خرید ها تنها بر اساس طراحی بسته بندی است.
  • 70 درصد تصمیم ها برای خرید در فروشگاه گرفته می شود.
  • بیش از 66 درصد از مصرف کنندگان اعلام کرده اند که یک محصول جدید را بخاطر طرح بسته بندی آن خریده اند.
  • کارایی بسته بندی و محافظت خوب از محصول به اندازه جذابیت ظاهری آن مهم است. تحقیقان نشان داده چیزی بیش از 45 درصد از افراد برای به اشتراک گذاشتن نظرات منفی خود در مورد یک محصول از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. اگر بسته بندی شما نتواند کارش را به درستی انجام دهد، منتظر بازخوردهای منفی باشید.
  • بسته بندی با کیفیت نه تنها بر نظر مصرف کننده تأثیر مثبت می گذارد، بلکه یک بسته بندی کارآمد می تواند باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز گردد. خسارت به محصول در هنگام حمل و نقل در کشورهای توسعه یافته کمتر از 5 درصد است، اما در کشورهای در حال توسعه، این نرخ می تواند تا 30 درصد نیز برسد.
  • بر اساس تحقیقات انجام شده، طراحی بسته بندی بیش از انواع دیگر تبلیغات و بازاریابی (تلویزیون، رادیو، نقد های اینترتی و …) می تواند به خرید یک محصول بیانجامد. و این خود مهر دیگری است بر اهمیت طراحی بسته بندی.

محافظت از محصول

هدف اصلی بسته بندی محافظت از محصول در برابر ضربات و آسیب ها در هنگام جابه جایی، حمل و نقل و انبار کردن است و یک بسته بندی خوب باید از محصول تا رسیدن به دست مصرف کننده محافظت نماید. اینجا نیز اهمیت طراحی بسته بندی محصول بیش از پیش خود را نشان می دهد.

تمایز

از دیگر مواردی که می تواند اهمیت طراحی بسته بندی را نشان دهد، تمایز یک محصول از رقبایش است. با یک طراحی بسته بندی منحصر به فرد و به یاد ماندنی، کسب و کارها می توانند محصول خود را از رقبا متمایز کرده و در میان دریایی از محصولات مشابه، برجسته و متمایز شوند.

هویت برند

در ادامه اهمیت طراحی بسته بندی به هویت برند می رسیم. برند شما داستانی دارد، هویتی که برای ایجاد آن تلاش کرده اید. چه راهی بهتر از طراحی بسته بندی برای تاکید بر هویت برند. طراحی بسته بندی، فرصتی برای ارتباط با هویت یک برند است. عناصر طراحی، رنگ ها و تایپوگرافی به کار رفته در بسته بندی می توانند ارزش ها، ماموریت و شخصیت برند را به بهترین شکل به مخاطب منتقل نمایند. طراحی بسته بندی می تواند به ایجاد هویت برند قابل تشخیص کمک کند به این معنی که مصرف کنندگان هر جا محصولات شما را ببیند به سرعت آن را تشخیص می دهند و این امر برای ایجاد وفاداری به برند ضروری است.

یکی از مزایای اساسی طراحی بسته بندی خوب این است که باعث شناخت برند می شود. طراحی بسته بندی یک محصول به عنوان یک نمایش بصری از برند عمل می کند و اولین چیزی است که مشتری می بیند. کمک به خلق یک هویت برند قوی و تقویت شناخت برند، شناسایی و به خاطر سپردن محصول را برای مشتریان آسان تر می کند. برای مثال، لوگوی نمادین قرمز و سفید کوکاکولا و طراحی بطری آن فورا قابل تشخیص هستند و به بخشی جدایی ناپذیر از هویت برند تبدیل شده اند.

ارتباط با مشتریان

فراموش نکنید که بسته بندی شما باید با مشتریان ارتباط برقرار کرده و همه چیز را در مورد محصول به آنها بگوید. طراحی بسته بندی باید اطلاعات مهمی در مورد محصول مانند مواد تشکیل دهنده، دستورالعمل ها و هشدارها ارائه دهد. این اطلاعات باید به راحتی برای مشتری در دسترس بوده و به صورت کاملا خوانا روی بسته بندی درج گردد.

تاثیر بر رفتار خرید مشتری

طراحی بسته بندی نیز می تواند بر رفتار خرید مشتری تأثیر بگذارد. طراحی بسته بندی خوب می تواند یک ارتباط عاطفی با مصرف کننده ایجاد نموده و آنها را به سمت انتخاب یک محصول نسبت به دیگر رقبا سوق دهد. مطالعه ای که توسط Ipsos انجام شده، نشان داد که بیش از 70 درصد از تصمیمات خرید در فروشگاه گرفته می شود و طراحی بسته بندی نقش مهمی در این تصمیمات ایفا می نماید. این مطالعه نشان داد که طراحی بسته بندی می تواند بر درک مشتری از کیفیت، ارزش و قابل اعتماد بودن محصول تأثیر بگذارد. که این خود نیز نشان دهنده اهمیت طراحی بسته بندی است.

از دیگر موارد اهمیت طراحی بسته بندی، افزایش میزان خریدهای اینترنتی است. طراحی بسته بندی به بخشی ضروری از تجربه مشتری تبدیل شده است و طراحی بسته بندی می تواند تجربه آنباکسینگ را بهبود داده و تأثیر مثبتی بر مشتری برجا بگذارد. برندها می توانند از طراحی بسته بندی برای ایجاد یک تجربه به یاد ماندنی (برای مشتریان) استفاده کنند.

چطور یک طراحی بسته بندی محصول جذاب داشته باشیم

برای طراحی بسته بندی محصول خوب، ابتدا باید به چند پرسش پاسخ دهید.

محصولی که می فروشید چیست؟

پاسخ به این سوال به شما کمک می کند تا عملکرد بسته بندی را بفهمید. جنس، اندازه و نوع محصولی که تولید می کنید تعیین کننده متریال بسته بندی، اندازه و میزان استحکام آن است.

مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند؟

طراحی بسته بندی باید با شناخت کامل از مخاطبین هدف انجام پذیرد و طراحی باید با در نظر گرفتن سلایق و نیازهای مشتریان ایده آل شما انجام شود.

زیبایی شناسی برند

همانطور که پیشتر گفتیم، طراحی بسته بندی باید به خوبی نشان دهنده برند شما باشد پس استفاده صحیح از عناصر زیبایی شناسی بسیار مهم است، این عناصر شامل رنگ‌ ها، فونت‌ ها، لوگوها، تصاویر و… می‌ شود.

پس از مشخص شدن موارد فوق، زمان آن رسیده است تا روی طراحی بسته بندی کار کنید. تمام تلاش خود را بکار گیرید تا طرحی خلق نمایید که به بهترین نحو با مخاطبان شما ارتباط بگیرد و به بهترین شکل برند شما را نشان دهد.

اهمیت طراحی بسته بندی بر هیچ کس پوشیده نیست، طراحی بسته‌ بندی نقشی حیاتی در خلق تصویر برند، تأثیر گذاری بر رفتار مصرف‌ کننده و بهبود تجربه مشتریان دارد. همچنین، نقش مهمی در موفقیت یک محصول دارد و می تواند به کسب و کارها کمک کند تا توجه مشتریان را جلب کنند، هویت برند خود را منتقل نموده و محصول خود از رقبا متمایز کنند. بنابراین، سرمایه گذاری در طراحی بسته بندی می تواند بازگشت سرمایه قابل توجهی را برای کسب و کارها فراهم کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *