تا به حال شده که به نحوه پرزنت آیتم ها در منو رستوران ها و کافی شاپ ها فکر کرد اید؟ آیا چیزی به سادگی طراحی منو رستوران می تواند در انتخاب غذا و یا رستوران تاثیر داشته باشد؟ طراحی منو رستوران امروزه به بخش مهمی از صنعت غذا و نوشیدنی تبدیل شده زیرا ظاهر غذاها و نوشیدنی ها می تواند بر فروش تاثیر بگذارد.

نحوه طراحی منو می تواند بر آنچه که شخص سفارش می دهد تأثیر بگذارد. و همه اینها بر اساس عناصر ساده ای است که ما به طور معمول و روزمره بکار می بریم. از فونت های بولد گرفته تا عکس ها و تصاویر و نحوه چینش آیتم ها در منو. در ادامه می خواهیم برخی از تکنیک های طراحی منو رستوران را به طور خلاصه مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه چینش آیتم ها مهم است

همانطور که در بالا گفتیم نحوه قرارگیری هر یک از غذاها در منو می تواند بر فروش آن تأثیر بگذارد. به نحوه چینش غذاها روی منو فکر کنید، مشتری ها ابتدا به کجا نگاه می کنند؟

  • بالا و وسط: چه قالب منوی شما افقی باشد، چه عمودی و یا صفحات زیادی را شامل شود، بهترین جا برای قرار گیری آیتم در یک سوم بالایی صفحه و در مرکز آن است.
  • بالا سمت چپ، روبروی آیتم شماره یک: به خاطر زبان فارسی، افراد همیشه از راست به چه می خوانند، پس منطقی است که پس از دیدن آیتم اصلی در وسط توجه آنها به سمت چپ منو معطوف شود. (در منوهای انگلیسی چون از چپ به راست خوانده می شود اصولا عکس این قضیه اتفاق می افتد.) 
  • بالا راست، در راستای آیتم یک و دو: پس از نگاه کردن به نقاط اصلی و مهم روی منو، مشتری ها معمولا به الگوی عادی و معمولی مطاللعه باز می گردند و از سمت راست منو را می خواند (مطابق بالا در منوهای انگلیسی این امر برعکس اتفاق می افتد.)
  • پشت منو: یکی از اولین کارهایی که بسیاری از افراد زمانی که یک منو (یا هر کاغذی که چیزی روی آن چاپ شده) را بدست می گیرند، انجام می دهند نگاه کردن به پشت آن است. اینجا می تواند مکانی مناسب برای قرار دادن آیتم های ویژه (Specials) باشد.
  • زیر عنوان های هر قسمت: مشتری ها همچنین به آیتم هایی که دقیقا زیر عنوان هر قسمت از منو (برای مثال اولین آیتم در قسمت نوشیدنی ها یا دسر ها) قرار می گیرند، بیشتر توجه می کنند. و شما باید در طراحی هر یک ازین بخش ها نیز به نحوه قرارگیری و جایگذاری آیتم ها توجه ویژه نمایید.

در قرار دادن آیتم ها نیز باید به نحوه ای که عموم مشتریان سفارششان را می‌ دهند نیز توجه نموده و آنچه که بیشتر رایج است را مد نظر قرار دهید. برای مثال عموما ابتدا پیش غذا، سپس غذای اصلی و در انتها دسر را سفارش می دهند.

عکس ها را با دقت برگزینید

برای استفاده از تصاویر دو حالت کلی می توان در نظر داشت. یا استفاده از تصاویر جذاب، اشتها آور، بزرگ و پررنگ و یا به طور کلی از هیچ تصویری استفاده نکنید. هر دو حالت می تواند جوابگو باشد، اما اگر تصمیم دارید از تصاویر استفاده کنید باید تصاویر شما خارق العاده باشند. همچنین می توانید بجای استفاده از تصاویر از المان های جذاب بصری استفاده نمایید.

اگر می خواهید از تصاویر آیتم ها در منو استفاده کنید، باید تصاویر حرفه ای از هر یک از آیتم های داخل منو تهیه شود. به خاطر داشته باشید تصاویر باید اشتها آور و خوشمزه باشند. تیم آوند استودیو با داشتن کلیه تجهیزات پیشرفته عکاسی تبلیغاتی و صنعتی آماده ارائه کلیه خدمات عکاسی و تصویر برداری است. همچنین اگر برای غذاهای خود نیازمند طراحی بسته بندی هستید می توانید جهت مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

امروزه با گسترش استفاده از اینترنت و تلفن های همراه داشتن یک منو دیجیتال از ملزومات هر رستوران، فست فود و کافی شاپ است. آن منو توسط تیم آوند طراحی شده و با تمامی دستگاه ها (موبایل، تبلت، لپ تاپ و…) سازگار است، دارای تم روشن و تیره بوده و مناسب استفاده برای همه رستوران ها، فست فودها و کافی شاپ هاست. از جلمه قابلیت های آن منو می توان به امکان دسترسی به منو به وسیله لینک و QRcode، پنل مدیریت کاملا فارسی با رابط کاربری ساده و آسان و… اشاره نمود. می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

تایپوگرافی بولد

استفاده از یک تایپوگرافی بولد، جذاب می تواند به شما نقش موثری در فروش آیتم ها داشته باشد. (البته تایپوگرافی نباید تاثیر منفی بر خوانایی بگذارد.)

انتخاب یک تایپوگرافی جذاب و خاص می تواند برگ برنده شما باشد. در هنگام انتخاب فونت و نوع تایپوگرافی به خاطر داشته باشید که افراد برای انتخاب کردن کلمات را می خوانند.

می توانید برای سربرگ هر بخش منو از فونت های اسکریپت یا ناولتی استفاده کرده و برای آیتم ها فونت هایی استاندارد تر بکار بگیرید. همچنین به یاد داشته باشید که (بولد و ایتالیک) را به صورت استراتژیک استفاده کنید و این تکنیک‌ های تایپوگرافی را برای جلب توجه افراد به سمت آیتم‌ های خاصی که در منو دارید بکار گیرید.

خلق المان های خاص

در طراحی منو رستوران می توانید از نمادهایی برای رژیم های غذایی خاص (وگان، بدون گلوتن و…) و یا نشان دهنده میزان تندی یا طعم یک غذای خاص باشد استفاده کنید. استفاده از این عناصر بصری (بجای درج توضیحات طولانی) می تواند به حفظ فضا در منو کمک کند. همچنین می توانید برای هر المان تعدادی آیکون طراحی کنید تا بیانگر و نشان دهنده این المان ها باشند.

به نحوه قرارگیری قیمت ها در منو توجه ویژه کنید

یکی از ترفندها در طراحی منو رستوران و کافی شاپ نحوه قیمت گذاری است. اکثر صاحبان رستوران ها و کافی شاپ ها نمی خواهند مشتریان از منو آیتم های ارزان را سفارش دهند.

در اینجا چند نکته برای نحوه نوشتن قیمت ها در منو آورده ایم:

سعی کنید از نمادهای پول و اسکناس در منو استفاده نکنید.

هیچ گاه قیمت ها را به صورت عمودی یا افقی تراز نکنید.

برای قیمت ها، از تایپوگرافی و رنگ های ظریف استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر آیتم ها با رنگ سیاه درج شده، قیمت ها باید با رنگ خاکستری درج گردد تا اهمیت بصری کمتری داشته باشد.

اقلام موجود در منو نباید بر اساس قیمت از کمترین قیمت به بیشترین، یا بالعکس مرتب شوند. قیمت ها باید کاملا به صورت رندوم درج شوند.

استفاده از رنگ ها

سعی کنید رنگ هایی بکار ببرید که با استایل و برند شما سازگار باشد. به معانی هر رنگ توجه کنید. به عنوان مثال رنگ قرمز اشتها را تحریک می کند. سبز معمولا به معنای سلامت بوده و با آیتم های سالم همراه است. یا بیان می شود که آبی اشتها را سرکوب می کند. به عنوان یک قاعده کلی، رنگ هایی که جلب توجه می کنند (روشن) گزینه های بهتری هستند، البته در نظر داشته باشید انتخاب رنگ واقعاً به نوع رستوران بستگی دارد.

مرتب سازی با استفاده از خطوط و باکس ها

در طراحی منو رستوران ممکن است که بخواهید اطلاعات زیادی را در منو جای دهید، بنابراین مرتب نگه داشتن آن اولویت است. استفاده از باکس ها و خطوط می تواند مرتب سازی هرچه بیشتر آیتم ها در منو کمک کند.

از این عناصر طراحی باید برای جداسازی بخش های مختلف منو از یکدیگر بهره برد. برای مثال این تقسیم بندی ها در منو رستوران ها اصولا به صورت پیش غذا، غذای اصلی، دسر و نوشیدنی باشد، سایر رستوران ها و فست فود ها ممکن است جداسازی را بر اساس نوع غذا (غذاهای گوشتی، غذاهای سبزیجات و…) انجام دهند.

تاکید مجدد بر اهمیت تایپوگرافی

انتخاب تایپ فیس و استایل باید در اولویت باشد زیرا می تواند نشان دهنده هویت و ماهیت رستوران، فست فود یا کافی شاپ شما باشد. در مورد فضای کسب و کار خود به خوبی اندیشیده و سبکی مطابق با آن را برای تایپوگرافی برگزینید.

ارائه توضیح برای هر آیتم روی منو

ارائه توضیح برای هر آیتم می تواند به مشتریان کمک می کند تا هر آیتم را درک کرده و راحت تر سفارش بدهند، که به نوبه خود می تواند در صرفه جویی در وقت کارکنان نیز موثر باشد. سعی کنید برای هر آیتم منو یک توضیح کوتاه و دقیق بنویسید.

لحن و تن نوشته ها باید با لحن و تن کسب و کار مطابقت داشته باشد. اگر یک فست فود کوچک دارید، لحن شما می تواند فان و سرگرم کننده باشد، اما اگر یک رستوران مجلل دارید باید به سبک رسمی تری پایبند باشد.

هنگام نوشتن توضیحات برای هر آیتم، به انواع سوالاتی که ممکن است برای مشتریان پیش آید فکر کنید. اطلاعاتی در مورد آلرژی های احتمالی یا غذاهایی که فوق العاده تند هستند و…. و با یک نام گذاری جذاب برای آیتم ها مشتری ها جذب کنید.

چند نسخه متفاوت از منو طراحی کنید

شاید یک طراحی منو کافی نباشد و ممکن است برای قرار دادن منو در مکان های مختلف نیازمند طراحی های متفاوتی باشید. یکی از بزرگترین مسائلی که باید در مورد طراحی منو مد نظر قرار دهید تصاویر است. همانطور که بیان شد تصاویر ابزاری کاربردی و عالی برای طراحی منو آنلاین هستند. هرچه تصاویر جذاب تر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانند افراد را جذب کنند.

سخن نهایی

طراحی منو رستوران می تواند یک چالش بزرگ باشد. مهم ترین عواملی که در طراحی منو باید در نظر گرفت، خوانایی و ماهیت اشتها آور تصاویر است.

پیشنهاد ما اینست که طراحی منو را به افراد متخصص بسپارید. تیم آوند استودیو آماده پذیرش سفارشات طراحی منو فیزیکی و منو آنلاین است. برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید. لازم به ذکر است کلیه خدمات طراحی و چاپ بسته بندی، طراحی هویت بصری و عکاسی صنعتی در آوند ارائه می گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *