درک تاثیر طراحی بسته بندی بر مصرف کنندگان

طراحی بسته بندی نقشی مهم و حیاتی در برندسازی و بازاریابی محصول ایفا می کند. طراحی بسته بندی علاوه بر محافظت از محصول در برابر فشار و ضربه، نقش مهمی در جذب و حفظ مشتریان دارد. هنگام طراحی بسته بندی طراح فقط به خلق یک ظاهر جذاب و زیبا برای محصولات فکر نمی کند. بلکه با تاثیر روانی که بسته بندی بر مصرف کنندگان دارد نیز آشنا است و آن را در هنگام طراحی در نظر می گیرد. در این مقاله می خواهیم روانشناسی طراحی بسته بندی و چگونگی تاثیر آن بر رفتار مصرف کننده را بررسی نماییم.

موفقیت شما به شدت به نوع طراحی بسته بندی ای که انتخاب می کنید، بستگی دارد. هیچ تولید کننده ای نیست که دوست نداشته باشد محصولاتش پر فروش شوند. تخصص آوند استودیو مشهد طراحی بسته بندی های خاص، زیبا و متمایز است. ما شما را یاری می کنیم تا به طرح بسته بندی دلخواه و مطابق با سلایق بازار هدف خود برسید و از این طریق فروش بهتری را تجربه کنید.

برای دیدن نمونه کارهای طراحی بسته بندی آوند استودیو کلیک کنید.

روانشناسی طراحی بسته بندی چیست؟

همانطور که در بالاتر اشاره شد طراحی بسته بندی فقط در مورد زیبایی طرح نیست، بلکه طراح در هنگام طراحی تاثیر روانی و عاطفی ای که طرح بر مصرف کنندگان می گذارد را نیز در نظر می گیرد. حال منظور از روانشناسی بسته بندی، درک عواملی است که مصرف کنندگان را تشویق به خرید می کند و اینکه چگونه بسته بندی می تواند بر روند تصمیم گیری آنها اثر بگذارد. هنگام طراحی بسته بندی علاوه بر در نظر گرفتن جذابیت و زیبایی، طراح باید حس مصرف کننده را نیز در نظر داشته باشد.

تحقیقات نشان داده که طراحی بسته بندی بر نحوه درک و تعامل مصرف کنندگان با محصولات تاثیر گذار است. رنگ، شکل و بافت بسته بندی همگی می توانند بر رفتار مصرف کننده نقش داشته باشند. برای مثال، مطالعات نشان داده بسته‌ بندی ‌هایی که رنگ‌ های روشن و فونت‌ های جذاب و ضخیم دارند، بیش از بسته بندی های بدون طرح خاص، توجه مصرف‌ کنندگان را به خود جلب می نمایند. و یا، بسته ‌بندی ‌هایی که در بافت خاصی دارند (مثلا در هنگام لمس نرم و لطیف به نظر می‌رسند) می‌ توانند احساسات مثبت را در مصرف کنندگان برانگیخته و رضایت او را افزایش دهند.

نقش رنگ در طراحی بسته بندی

وقتی صحبت از روانشناسی رفتار مصرف کننده می شود، رنگ یکی از مهم ترین عناصر طراحی بسته بندی است. رنگ‌ های مختلف می توانند مفاهیم احساسی متفاوتی داشته باشند و این مفاهیم می ‌توانند بر نحوه درک مصرف ‌کنندگان از محصولات تاثیر بگذارند. مثلا، رنگ آبی اغلب نماد اعتماد، اطمینان و آرامش است. رنگ سبز اصولا نشان دهنده طبیعت، سلامتی و آرامش است. یا قرمز با اشتیاق، هیجان و فوریت همراه است. زرد نیز نشان دهنده شادی، گرما و احساسات مثبت است.

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی بسته بندی به منظور ایجاد واکنش احساسی مناسب در مصرف کنندگان بسیار مهم است. فرض کنید محصولی را می فروشید که قرار است برای مصرف کننده حس آرامش و اطمینان خاطر را به ارمغان بیاورد، پس استفاده از رنگ آبی یا سبز در طراحی بسته بندی شما می تواند انتخابی مناسب باشد. یا اگر محصولی می فروشید که قرار است هیجان انگیز باشد و جلب توجه کند، استفاده از رنگ قرمز یا نارنجی در طراحی بسته بندی شما می تواند موثر تر باشد.

نقش شکل در طراحی بسته بندی

در ادامه مبحث روانشناسی طراحی بسته بندی به شکل می رسیم. شکل یکی دیگر از عناصر مهم در طراحی بسته بندی است که می تواند بر رفتار مصرف کننده تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده که برای افراد اغلب اشکال مختلف با احساسات و ویژگی های متفاوت مرتبط هستند. مثلا، اشکال گرد اغلب با دوستی، ملایمت و راحتی همراه اند. و یا، اشکال زاویه ای اغلب حس استحکام، دوام و کارایی را انتقال می دهند.

شکل بسته بندی شما نیز بر درک مشتریان از محصول و برند شما تاثیر گذار خواهد بود. برای مثال اگر محصولی را می فروشید که قرار است مدرن و کار آمد باشد، استفاده از اشکال زاویه دار در طراحی بسته بندی شما می تواند موثر تر باشد.

نقش برند سازی در طراحی بسته بندی

برند سازی یک عنصر حیاتی در طراحی بسته بندی است که می تواند تاثیر قابل توجهی بر رفتار مصرف کننده داشته باشد. برند سازی شامل عناصری مانند لوگو، شعار و هویت بصری کلی محصول و خود شرکت است. برندسازی قوی می تواند به ایجاد حس اعتماد در مشتریان کمک کرده و آنها را تبدیل به مشتریان ثابت و وفادار برای برند نماید. ولی اگر خود برند ضعیف باشد برجسته شدن محصولش در بازار پر رقابت و شلوغ کاری دشوار خواهد بود.

برندی که از طراحی مینیمالیستی و مدرن استفاده کند می تواند حس کارایی و نوآوری را به مصرف کننده اش منتقل نماید. یا برندی که از طراحی فان و رنگارنگ استفاده کند می تواند با حس سرگرمی و خلاقیت همراه باشد.

همچنین می توان از برند سازی برای ایجاد احساس خاص بودن استفاده کرد. برندهای لوکس اغلب از متریال با کیفیت و طرح‌ های بسته‌ بندی منحصر به ‌فرد استفاده می‌کنند تا خود را از محصولات رقبا متمایز نمایند. با بخشیدن حس خاص بودن به مشتری، این برندها می توانند محصولات را با قیمت بالا تری فروخته و مصرف کنندگانی را که به دنبال یک تجربه لوکس هستند جذب کنند.

نقش طراحی بسته بندی در نحوه تصمیم گیری مصرف کننده

طراحی بسته بندی می تواند تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری مصرف کننده داشته باشد. در واقع، تحقیقات نشان داده است که تاثیر طراحی بسته بندی بر رفتار مصرف کننده، بیشتر از تبلیغات یا حتی خود محصول است. بسته بندی اولین نقطه تماس مصرف کننده با یک محصول است و می تواند باعث موفقت یا شکست محصول شود.

بکارگیری جذابیت های احساسی در طراحی بسته بندی می تواند تاثیر بسزایی بر رفتار مصرف کننده داشته باشد. به عنوان مثال، استفاده از تصاویر یا پیام‌ هایی که احساسات مثبتی مانند شادی، راحتی یا هیجان را برمی انگیزد، می‌تواند محصول را برای مشتریان جذاب‌ تر نماید. یا استفاده از طراحی بسته بندی برای ایجاد حس فوریت یا کمبود می تواند مصرف کنندگان را تشویق به خرید کند.

حتی عملکرد و راحتی کار نیز می تواند بر رفتار مصرف کننده تاثیر گذار باشد. بسته‌ بندی‌ هایی که به راحتی باز و استفاده می‌شوند میزان رضایت مصرف‌ کننده را افزایش داده و می توانند او را تبدیل به یک مشتری ثابت برای برند نمایند، در حالی که بسته ‌بندی ‌هایی که استفاده از آن دشوار یا نامناسب است می‌تواند منجر به نا امیدی مصرف کننده و ارتباط منفی او با برند شود.

طراحی بسته بندی فقط درباره زیبایی شناسی نیست، بلکه به روانشناسی رفتار مصرف کننده نیز می پردازد. درک تاثیر (عاطفی و احساسی) بسته بندی بر مصرف کنندگان برای طراحی طرح های بسته بندی که بتواند به جذب و حفظ مشتریان کمک کند، بسیار مهم است. رنگ، شکل، بافت، برند سازی و جذابیت های احساسی همگی می توانند روی رفتار مصرف کننده و تصمیم گیری های او نقش بسزایی داشته باشند.

با داشتن درک صحیح از روانشناسی طراحی بسته‌بندی، کسب‌ و کارها می ‌توانند بسته‌ بندی محصولات خود را طوری طراحی کنند که علاوه بر زیبایی، احساسات و انگیزه ‌های مخاطبان هدف خود را نیز در نظر گرفته و جذب کنند. طراحی بسته بندی چه از طریق بخشیدن حس خاص بودن به مشتری، یا برانگیختن احساسات مثبت در او، می تواند تاثیری قابل توجه بر موفقیت محصول و برند داشته باشد.

آوند استودیو مشهد به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در طراحی بسته بندی با تکیه بر جدیدترین و محبوب ترین روش های طراحی بسته بندی می تواند شما را در مسیر پرشتاب رشد و موفقیت قرار دهد. طراحی بسته بندی تنها خدمت ارائه شده در آوند استودیو نیست و خدمات طراحی لوگو، طراحی لوگوموشن، عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، طراحی سایت و هویت بصری نیز در آوند انجام می پذیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *